10 טיפים לניהול העמותה שלכם בצורה נכונה יותר

ייעוץ עסקי

בישראל רשומות למעלה מארבעים אלף עמותות אצל רשם העמותות, אך רק חלק קטן מאוד מהן פעילות וגם מדווחות באופן רשמי על הפעילות שלהן, כולל הפעילות הכלכלית. כך עולה מנתונים של גורמים אשר עוקבים אחרי התחום ומבקשים לשמור על השקיפות שלו.

כל עמותה אשר מוקמת בישראל, בין אם מדובר בעמותה פוליטית, ציבורית, ספורטיבית, אומנותית או אחרת, חייבת להיות רשומה אצל רשם העמותות, זאת על מנת שתוכל לקבל את הזכויות המגיעות לה. יחד עם זאת, היא חייבת לעמוד בכללי הרשם על פי החוק. אחרת המייסדים והמנהלים שלה עלולים להיות מואשמים ברישום כוזב במסמכי תאגיד ובעבירות נוספות.

מדוע קיים רשם עמותות ומה המשמעות שלו?

הרעיון של רשם עמותות ובכלל של כל הנושא של רישום עמותות ופעילות על פי חוק, נועדה למנוע בעיקר שני מצבים: הראשון, שהעמותה תשמש לצרכים שלא לשמה היא הוקמה, בין היתר כל מה שקשור לנושא של הלבנת הון או שימוש לא חוקי אחר בכספים שהיא מקבלת. השני, שהעמותה תעבוד בצורה מסודרת ותשרת את כל מי שמקבל ממנה שירות.

עמותות, בדרך כלל, הן מלכ"ר, קרי מוסדות ללא כוונת רווח. לכן הן גם זכאיות להטבות מס והטבות אחרות מצד המדינה. בשביל שזה יישמר הרי שהן חייבות להירשם וכאמור חייבות לפעול על פי החוק המגדיר אותן. זו אחת הסיבות שעמותות רבות מעסיקות את אבי הוכמן יועץ עסקי מומלץ אשר יכול לספק להן ייעוץ ברמה הגבוהה ביותר בהקשר זה.

איך מנהלים עבודה בצורה נכונה

  1.     תחילה יש לבדוק מה נדרש בשביל להקים עמותה. בין אם זה מבחינת החוק, מבחינה מנהלית, כספית ועוד. צריך לעשות את זה מסודר וברור.
  2.     יש לבחור אנשי מקצוע מתאימים לכך. החל מיועצים משפטיים, רואי חשבון וכאמור גם יועץ עסקי מומלץ שילווה את התהליך, משלב ההקמה ועד שלב הניהול השוטף.
  3.     יש לזכור שעמותה אינה עסק והיא לא אמורה להרוויח. יש לה מטרות אחרות.
  4.     חשוב שהעמותה תגדיר את עצמה בצורה ברורה, זאת על מנת שהיא תוכל לעמוד בדרישות ובכללים שהיא קבעה לעצמה. כך לא יהיה ניתן לטעון שהיא פועלת מחוץ למה שמגדיר אותה.
  5.     עמותה חייבת לפעול על פי החוק, וחשוב לבדוק כל הזמן אילו שינויים חלים בו אם בכלל.
  6.     כל מה שקשור למיסוי חייב להיות מסודר וברור. מוטב לא לחפש קיצורי דרך וניסיונות איך להערים על המערכת.
  7.     יועץ עסקי מומלץ ידע לייצר תוכנית עסקית מתאימה לעמותה, זה חשוב מאחר וכך אפשר לפעול נכון מבחינה מקצועית וכלכלית.
  8.     כל עמותה חייבת לעבוד בצורה שקופה, אמינה ולתעד כל פרט ופרט.
  9.     יש ליצור היררכיה ניהולית ברורה עם חלוקת אחריות מסודרת בין כל החלקים.
  10. רצוי למנות גורם חיצוני שיבקר את העמותה ויוודא שאכן היא מתנהלת בצורה תקינה.